Защо децата учат по-добре, движейки се?

www.detetoigrae.com

„Движението е ключ към ученето“ – това е философията на Мартина Велева. Самата тя се определя като човек с „дива душа“, влюбена в природата и в йогата, които ѝ помагат да открива и развива себе си. Взела много от бурното си юношество, знаеща цената на това да отстояваш свободата си, посвещава педагогическите си търсения на обучението чрез движение. „Още от древни времена, хората са учили чрез опита си, когато имало някакъв занаят, който е трябвало да усвоят, те направо са се захващали да го правят. Така усвоявали знанието чрез опит и ставали добри в занаята си“, споделя тя.

Работи повече от 6 години в детски градини и е от малцината, които се осмеляват да изведат 4 годишни хлапета на лагер сред природата, за да вдъхнови „дивата“ им същност да търси, да изследва и да експериментира. Децата се връщат с усещането, че са по-големи, по-знаещи и по-можещи. И не само това. Занимава се с театър, работи активно с деца и младежи, като разработва програми за училища по учебните предмети „Екология“, „Личностно развитие“ и „Обучение чрез движение“, както и програми за неформално образование.

_MG_7913Мартина, как реши да работиш с деца?

Историята наистина е много интересна. Бях на един етап от живота си, точно преди да завърша училище, в който търсех себе си и своето призвание. Тогава започнах да се занимавам с йога. Йогата ме научи да общувам със себе си, да търся и да си задавам въпроси, защото всички отговори са в самата мен. Попитах се: „Кое е моето призвание, кое е нещото, с което ще съм най-полезна на света и на себе си.“ Отговорът се яви в образа на едно детенце, което се опитваше да ми привлече вниманието, като се беше залепило на прозореца на един автобус и ми правеше смешни физиономии. В този момент се сетих как още от малка много обичах да се грижа за деца, често помагах на съседите ми, с гледането на техните малчугани. Така реших да се посветя на работата с деца и се записах в специалност „Обща педагогика“ в СУ. И там търсех своето нещо, вървях по свой път. В университета имах възможност да се срещна с паневритмията и философията на Петър Дънов, както и да изкарам курс по езотерични учения.

Как стигна до твоята основна тема за обучение чрез движението?

Мога да кажа, че в основата е баща ми. Той много обича природата и движението и успя да ми го предаде и на мен. Ходехме по диви плажове, катерехме заедно по върховете. И до ден днешен природата ми дава енергия и ми помага да се свързвам със себе си. Считам я за фундамент, без който възпитанието няма как да се случи.

Идеите ми получиха форма, когато започнах да работя в една детска градина. Постоянно търсех път към децата и установих, че колкото по-активна е играта, толкова по-добре те откликват и учат. Там започнах да преподавам йога по моя програма. Работех за това да се наслаждават от контакта с природата, да имат отношение към нея, да са смели да опитат какво е да ходиш бос по тревата, да експериментират с калта, да изучават камъните, да докосват дърветата, да миришат билките и цветята. Този физически контакт с природата им дава информация за света, освен това ги зарежда с енергия и постепенно преживяването се превръща в духовно. Децата интуитивно разбират колко много им помага тя да се чувстват добре, свързани, да общуват по-добре, да разбират и хората по-добре.

Предстои ти представяне на Академия за родители. Какво ще покажеш на Форума?

Искам да представя някои от възможностите, които дава обучението чрез движение и защо е толкова важно за децата. Надявам се да има възможност да покажа игри, които родителите може да приложат сами. Искам да им споделя част от опита си през изминалата година от часовете по „Обучение чрез движение“, които водех на предучилищна група и първи клас. В тези часове, през движението на телата си учихме буквите, геометрията, физичните закони, движението на планетите в Космоса и много други интересни неща от живота. Освен това, искам да им дам идеи как да свържат децата си с природата, как чрез различни предизвикателства да развиват уменията им за общуване, за партньорство и приятелство, умения да слушат и др.

Как си обясняваш, че децата учат по-добре чрез движение?

Движението активира всички сетива. Когато знанието мине не само през ума, а и през тялото, то става трайно. Научно е доказано, че колкото повече децата се движат, толкова повече мозъкът им се развива. Наскоро четох за изследване, проведено в продължение на няколко години в САЩ с два класа. В единия клас децата са учили по познатия ни начин с един- два часа физическо. На втория клас са приложили по-голяма физическа натовареност и всеки ден са имали допълнителни часове по спорт. Накрая на учебната година се оказало, че резултатите на децата от втория клас били с 30% по-високи от резултатите на първия клас. Това означава, че движението ни прави по-умни. Дори съветват, когато си изправен пред труден проблем, да станеш и да се разходиш, защото това задвижва и мозъка.

Човешкият мозък не е създаден само за логическа информация. Има дял, който отговаря за езика, друг е за творчеството, трети – за движението и т.н. Затова не бива да ограничаваме децата да учат само през логиката и паметта или само чрез изкуството. Трябва всички тези зони да работят. Затова аз включвам движение, театър, рисуване, логика, и т.н.

Движението и игрите навън са важни обаче не само за ученето, а за общото състояние на децата. Колкото повече играят сред природата, толкова по-здрави са, толкова по-добър е сънят им, толкова по-добър апетит имат. Когато децата стоят затворени, енергията се натрупва в тялото и избива в нервност, превъзбуда, агресия. Енергията трябва да се движи, да минава през ума, през сърцето, цялото тяло, за да се чувства детето позитивно и спокойно.

DSC00026

Откъде черпиш вдъхновение за твоите програми?

Комбинирам знания от различни школи и автори. Повлия ми Рудолф Щайнер, Жан-Жак Русо и идеите му за природното възпитание, Монтесори за сетивните усещания, Валдорфската педагогика, сугестопедията. Преминаването ми през курсове като „Йога в образованието“, „Играя и работя с деца“, Сугестопедичен курс за преподаватели, „Театър на сетивата“, “Плейбек театър“, спомогна за обогатяването на моя професионален опит. Много ценна за мен е работата ми в „Бъдеще сега“. Там работя със съмишленици и имам пространство да развивам идеите си. Не искам да се ограничавам като избера само една школа. Извличам ценни идеи и практики от всяка една от тях.

Ти организираш и детски лагери за деца. Какво се случва на тях?

Организирам лагери за две възрастови групи: деца на 4-7 години и деца между 8-14 години.

Целта е да им създадем среда, в която свободно да общуват с пиродата. Децата развиват практически познания за процесите в околния свят, защитените и лечебни растения, здравословното хранене; работят с глина; преминават през много истински преживявания и приключения; трудят се сред природата, творят и развиват социалните си умения. Ние сме като медиатори между децата и природата, даваме им структура и насочваме преживяванията им, за да може да си вземат максимално и да чувстват, че предизвикателствата са по силите им и ги развиват.

На нашите лагери 3-7 годишните деца спят в юрти, яздят коне, рисуват с ръце, играят с кал и глина, с вода, практикуват йога, учат се да общуват безопасно с природата, да я пазят от отпадъци. Лагерът е близо до София и е с продължителност от 3 дни. В началото им е странно, но природата много бързо събужда инстинктите им, те се отпускат и се наслаждават на всяко едно приключение. Опитът, който придобиват е безценен, учат през емоциите, движението и всички тези наситени с усещания преживявания.

IMG_1642

Една от любимите ми програми, която е моя авторска се нарича „Петте елемента“ и е в рамките на „Приключенска био-академия“. Провежда се в с. Гудевица и е предназначена за деца 8-14 години. Всеки ден децата се свързват с един елемент от природата. Един ден се свързват със земята : мажат къщи с глина, садят растения. Друг ден е отделен за елемента въздух – подготвяме им въжени предизвикателства, тролеи и махала, за да преживеят усещането да са във въздуха. За да опознаят елемента вода, въвеждаме знания за паметта на водата, децата ходят боси по вода със затворени очи. За елемента огън всяка вечер сами събират съчки и правят огън. Тук може да видите програмата за тази година .

Какви открития правят децата на тези лагери – и най-малките, и най-големите?

Учат в много посоки. Една от големите ползи от участието е, че децата стават уверени, вярват, че могат, че са способни.

Откриват как да живеят без телефон и интернет, телевизия или компютър. Общуват, играят интензивно и изпитват нови емоции, преоткриват истинските, живите игри.

На лагерите има различни теми и чрез тях децата придобиват много практически знания. Например за билките. И малките и големите обичат да играят с билки. Малките обичат да откриват лечебните им свойства и да правят отвари от тях, защото са състрадателни и искат да помагат и да лекуват. Това им е интересно. Големите – 10 -14 годишните са заинтригувани от възможностите, които им дават, за да си правят козметични маски за лице и коса. Важно е знанието да се прилага, защото така придобива ценност. В противен случай остава абстрактно и неразбираемо за децата.

Освен чисто практическите знания, децата се научават да общуват, да слушат, да споделят, да си помагат, да работят в екип, да се грижат един за друг, да се уважават, обменят опит и знания.

Много открития идват от йогата. Всяка сутрин започваме с йога, правят упражнения за дишане, седят в тишина. Отделно на големите даваме възможност чрез една игра „Соло“ да останат за половин час сами, време през което могат да пишат, да четат, да медитират. Всички тези занимания помагат на децата да се свързват със себе си, да се наблюдават и да се преоткриват.

69

Не на последно място, чрез игра въвеждаме определен дневен ритъм и децата лесно свикват, знаят какво след какво следва и какво трябва да правят – хранене, сън, игра и т.н. Това дава енергия на децата, помага им да се чувстват спокойни и уверени, защото знаят какво да очакват. Децата се чувстват добре в структурирана среда. В ритъма въвеждаме чрез игра много ритуали – миене на ръце, почистване и т.н. Не просто се редят на опашка, за да се измият, а това е вълнуващо приключение, с позитивно очакване и много забавление. Учат се да събират разделно отпадъци чрез игра за сортиране на различни опаковки: пластмаса, хартия, стъкло. Правят го с тичане и състезателен елемент, а отделно учат много за смисъла на всичко това и стават отговорни към средата, в която живят и играят. Когато дойде време за сън, не ги викаме по леглата, а ги каним на пътешествие в сънищата, а след това си разказваме кой какво е преживял в съня си.

Къде родителите могат да намерят информация за предстоящи лагери за деца?

Информация има на сайта на Гудевица и Джагадамба .

Ти водиш и йога за деца. За каква възраст?

За деца от 3- 6 години. Програмите, които водя са съчетани с много игри за себеизразяване, много смях, приказки и приключения, песни и релаксация. Не може да се спазва всичко като в класическата йога, но се учим. Правим дихателни техники и играем. Редувам пасивно и активно занимание. Медитираме. Важно е заниманията да продължат и вкъщи. Добре е да се превърнат в ритуал. Само така ще се постигнат резултати. Информация има на сайта Джагадамба .

Какви още занимания за деца организираш?

Пак нещо свързано с йогата, но този път заедно с родителите. Предстои сега на 22- 24 май в гр.Априлци . По време на този „ритрийт” семействата ще се насладят на преживяване, с което да засилят и задълбочат връзката със своите деца, както и да се свържат с детето в себе си.

Ще ни подариш ли игри, които родителите да могат да играят с децата си?

Да, разбира се.

Пантонима.
Нужни материали: Карти с различни картинки ( на предмети, животни, действия и др.)
Брой участници: минимум 2
Начин на игра:
Картите се обръщат с гръб, така че да не им се виждат картинките и се поставят на пода. Може да започнете с играта „ Камък, ножица, хартия“, за да изберете кой ще започне пръв с теглене на карта. Победителят в играта тегли една карта, като е много важно никой друг да не види картинката! Играчът с изтеглената карта застава пред останалите и трябва да изиграе картинката, която е изтеглил пред останалите, като няма право да използва думи. Трябва да използва тялото си и с движения да пресъздаде картинката. Може да използва звуци и жестове. Тази игра е много добра за развиване на творческите умения, за усвояване на невербално общуване, за креативност и забавление!

Вашият коментар